TEMPERA GRASSA, PURTIDO

Awatar użytkownika
ZAP
Posty: 236
Kontaktowanie:

TEMPERA GRASSA, PURTIDO

Postautor: ZAP » 14 mar 2017, 15:47

Tempera grassa 1
17 lipca 2006 w art materials, art technique, painting, tempera by David | Comments (10)
Tempera grassa było powszechnym medium malarskim w 15 wieku. Później zainteresowanie tym medium zmalało (za wyjątkiem kilku szczególnych przypadków). Jest to interesujące medium.
Tempera grassa jest emulsją jajka i oleju (emulsja jest płynem, w którym drobne kropelki innego płyną pozostają w zawieszeniu). Żółtko jest naturalną emulsją, która przyjmuje olej w swój skład bez większych trudności. Wiesz już co to jest emulsja jajko-olej — to jest majonez. Tempera grassa to w zasadzie majonez wytworzony z oleju schnącego (np. lniany, orzechowy).
Aby utworzyć prosty rodzaj tempera grassa, oddziel żółtko z jajka i wlej do małej filiżanki. Zmierz objętość żółtka następnie odmierz żądaną objętość oleju. Dodaj kilka kropel oleju do jajka mieszając dokładnie podczas dodawania. Dodaj jeszcze odrobinę oleju i mieszaj dalej. Powtarzaj czynności dodając oleju po kilka kropel do czasu gdy cały olej zostanie wmieszany.
Ilość wykorzystanego oleju zależeć będzie od twoich preferencji; jakakolwiek proporcja od kilku kropel do proporcji pół na pół z jajkiem będzie poprawna. Im więcej oleju tym wolniej farba będzie schnąć i bardziej przypominać będzie farbę olejną w nanoszeniu. Jeżeli dopiero rozpoczynasz przygodę z tempera grassa, spróbuj pięć części jajka na trzy części oleju (to daje umiarkowany efekt mikstury bogatej w żółtko). Jeżeli już pracowałeś z temperą opartą na żółtku receptura bogata w żółtko nanosić się będzie w znany ci sposób. Kiedy wymieszasz jajko i olej do osiągnięcia emulsji dodaj odrobinę wody w taki sam sposób jak dodawałeś oleju. Mnie udało się otrzymać dobre rezultaty stosując proporcje 5 części jajka do 3 części oleju i 1.5 części wody ale wybór należy do ciebie- eksperymentuj!
Taka substancja to twoje medium malarskie. Wytrzyma przez około tydzień w lodówce w zależności od zawartości oleju (wyrzuć jeżeli zacznie nieprzyjemnie pachnieć). Wlej kilka kropel wody codziennie przed każda sesją uzupełniając odparowaną część wody. Możesz wytworzyć farbę miesząc równe ilości medium pasty pigmentowej i wody. Można rozcieńczyć farbę każdą ilością wody; ważną proporcją jest ta pomiędzy medium a pigmentem.
Surowy proszek pigmentowy jest dostępny w dużych sklepach malarskich oraz na stronie http://www.sinopia.com. Przygotuj proszek wsypując go do słoika dodając wody destylowanej i wstrząsając. Załóż maskę przeciwpyłową przy pracy z pigmentami.
Niektórzy artyści wykorzystują akwarele w tubie lub farbę gouache zamiast pigmentu do tempery opartej na żółtku i tempera grassa. Nie próbowałem tego (zauważyłeś pewnie że w tych sprawach jestem raczej purystą), lecz nie widzę przeciwwskazań.
Ważnym jest aby prawidłowo dobrać proporcje pigmentu i medium w przypadku tempera grassa. Poćwicz na próbkach aż do momentu uzyskania prawidłowej farby. Tempera grassa zawierająca zbyt mało medium będzie miała charakter pudru gdy wyschnie. Można to naprawić malując rozcieńczonym medium lub rozcieńczonym żółtkiem. Tempera grassa zawierająca zbyt dużo medium powoduje że trudno się z nią pracuje i źle schnie. Gdy woda i żółtko wyschną będzie w dotyku krucha i kleista. Nie nakładaj dodatkowych warstw gdyż prawdopodobnie nie będą się dobrze trzymać poprzedniej warstwy. Możesz albo poczekać aż olej się utwardzi (1, 2 dni lub dłużej gdy mikstura zawiera więcej oleju) lub możesz ostrożnie zeskrobać farbę nożem i zacząć jeszcze raz. Prawda jest również, iż czasami mieszanki tempera grassa nie tworzą stabilnych emulsji i stają się gumowate i niemożliwe do nałożenia na płótno. Farba schnąć będzie przez długi czas (do kilku tygodni włącznie). Nie wiem dlaczego tak się dzieje; Zdarzyło mi się to jedynie kilka razy. Jeżeli medium nie daje się ukształtować lub olej i żółtko nie tworzą pełnej zawiesiny, wyrzuć preparat zeskrob farbę którą już zdążyłeś nałożyć i zacznij od początku.
Tempera grassa 2
20 lipca 2006 w art materials, art technique, painting, tempera by David | Comments (0)
(pierwszy post na temat tempera grassa tutaj -here). Przykłady nowoczesnych prac (20th wiek) wykonanych w technice tempera grassa zajrzyj na stronę o Pietro Annigoni (1910-1988) Art Renewal Center.
Farba tempera grassa jest trochę jak tempera oparta na żółtku (jeżeli tego próbowałeś) i trochę jak farba olejna, ale jest jedyna w swoim rodzaju. Łatwiej jest kontrolować tempera grassa jeżeli malujesz cienkimi warstwami i masz względnie mało farby na pędzlu kiedy wykonujesz pociągnięcia na płótnie. Jest bardziej elastyczna w nakładaniu niż tempera oparta na żółtku i pozwala na rozjaśnienie i przerabianie położonej już farby. Aby dostosować konsystencję farby można dodać dowolną ilość wody o ile stosunek pigmentu i medium nie zostanie naruszony. Można nakładać cienkie pociągnięcia lub grube mazy oleistej farby. Nigdy nie nakładaj grubych kleksów farby (impasto) gdyż mogą one pękać przy wysychaniu.
Małe i średniej wielkości pędzle syntetyczne lub z włosia sobolego są najlepsze. Bardziej sztywne pędzle - szczeciny również można wykorzystać—szczecina nabiera więcej farby i jest doskonała do wstępnego malowania tła. Nie zapomnij wyczyścić dokładnie pędzli w przeciwnym razie olej je zniszczy. Do czyszczenia - wycieraj pędzle tanim olejem lnianym (nie roślinnym), a następnie umyj dokładnie mydłem i ciepłą wodą.
Farba szybko wyschnie na palecie jeżeli nie podtrzymamy jej wilgotności (rozpylacz z wodą będzie do tego doskonały). Po godzinie lub dwóch z farbą pracuje się już trudniej; zeskrob farbę i wykonaj nowa porcję. Praca z tempera grassa może okazać się bardzo frustrująca o ile nie pojmiesz natury jej wysychania. Ponieważ składa się ona z substancji, które schną w różnym tempie farba przechodzi przez różne fazy gdy nią malujesz. Pamiętając o tych fazach i nauczywszy się pracować zgodnie z tymi fazami pojmiesz, iż tempera grassa jest szczególnie elastyczna w niektórych aspektach zupełnie jak rozpuszczalna w wodzie farba olejna.
Moje doświadczenie mówi o następujących fazach, przez które przechodzi farba:
1. Farba jest MOKRA. Przy pierwszym nałożeniu farby jest ona całkowicie plastyczna. Jeżeli wyciśniesz większość farby z pędzla, tempera grassa może być nakładana poprzez kreskowanie suchym pędzlem- kreski się delikatnie łączą (w przeciwieństwie do tempery opartej na żółtku). Można także delikatnie zmieszać farbę palcami lub miękkim suchym pędzelkiem. Jeżeli pędzel ma dużo farby nakładanie zachodzi luźno tak jak w przypadku farby wodnej. Kiedy farba jest już nałożona na powierzchni jej konsystencja przypomina gouache oraz w zależności o receptury i grubości farby pozostaje plastyczna od 1 do 5 minut.
2. Farba jest LEPKA. Kiedy woda odparowuje z farby w pewnym punkcie tego procesu farba staje się kleista i mało elastyczna. Kiedy wyczujesz ze farba wchodzi w tę fazę przerwij pracę. Nie możesz już na niej pracować a wszelkie próby manipulowania pędzlem na tej farbie naruszą poprzednie warstwy farby. Jeżeli przypadkowo zrobisz dziurę w farbie, nic nie rób i pozwól jej samej wyrównać powierzchnię i ustabilizować się zanim podejmiesz próbę naprawy. Możliwym jest celowo pracować na farbie w fazie lepkiej aby stworzyć interesujący efekt tekstury. To jednak wymaga praktyki zanim opanujemy taką technikę.
3. Farba jest USTABILIZOWANA. Woda wyparowała z farby a składnik żółtka utrzymuje farbę w stanie pół stałym. W dotyku jest sztywna ale miękka; pocieranie zetrze farbę z powierzchni. Jeżeli farbę nałożono cienką warstwą a skład jest bogaty w żółtko farba usztywni się (ustabilizuje) kilka minut po fazie kleistej (szybciej jeżeli rozprowadzano ją suchym pędzlem). Jeżeli skład jest bogaty w olej stabilizacja może potrwać długo (lub w ogóle może nie dojść do usztywnienia z braku odpowiedniej ilości żółtka). Kiedy farba osiągnie tę fazę, można na niej malować jedynie miękkimi pędzlami w dość delikatny sposób. Zbyt dużo farby lub zbyt sztywna ręka zakłóci strukturę powierzchni tak jakby była ona w fazie kleistej. Jeżeli farba nie usztywni się w ciągu 20-30 minut, warstwa rozcieńczonego żółtka (bez oleju) pozwoli malować na istniejącej już warstwie bez konieczności oczekiwania na usztywnienie się poprzedniej warstwy.
4. Farba jest SUCHA W DOTYKU. W przypadku składu tempera grassa bogatego w żółtko farba w dotyku będzie sucha w czasie od 10 minut do kilku-kilkunastu godzin i będzie można na niej pracować bez ryzyka naruszenia poprzednich warstw. Jeżeli skład jest bogaty w olej osiągnięcie takiego stanu może trwać kilka dni. Umieszczenie obrazu w nasłonecznionym pomieszczeniu w trakcie schnięcia to dobry pomysł—nie spowoduje to szybszego schnięcia oleju a reakcja fotochemiczna usztywni żółtko w farbie.
5. Farba jest SUCHA. Olej w farbie się utlenił do momentu utwardzenia farby i trudno jest zdrapać farbę paznokciem. Osiągnięcie takiego stanu trwać może od 1 dnia do ponad tygodnia.
Jakość robocza poszczególnych faz i czasy ich osiągania zależą od receptury, której używasz, stopnia rozcieńczenia farby, grubości malowania, wilgotności poprzednich warstw, oraz lokalnych warunków klimatycznych. Aby w łatwy sposób malować tempera grassa będziesz musiał stale kontrolować stan farby poprzez dotyk aby wyczuć w jakiej jest fazie. Nie można nakładać warstw bez końca, tak więc musisz sam wiedzieć kiedy zakończyć pracę nad danym pasażem i pozwolić mu wyschnąć. W porównaniu z malowaniem w oleju praca z tempera grassa skutkuje tym ze dużo rzadziej przerywasz pracę czekając na wyschnięcie farby.

Awatar użytkownika
ZAP
Posty: 236
Kontaktowanie:

Re: TEMPERA GRASSA

Postautor: ZAP » 14 mar 2017, 15:50

PUTRIDO
PUTRIDO* to rodzaj tłustej tempery dającej artyście możliwość tworzenia grubej pastozy w połączeniu z farbą transparentną. W nakładaniu jest bardzo podobna do oleju. Jest równie elastyczna, pozwala na większe rozjaśnianie i cieniowanie niuansów niż cieńsze formy tempery, schnie szybciej niż olej i staje się bardzo twarda oraz wytrzymała schnąc w sposób typowy dla tempery; farba utwardza się na całej grubości jednocześnie w przeciwieństwie do oleju schnącego od zewnątrz do wewnątrz. Farba jest tak zbilansowana pomiędzy olejem a temperą, że można malować obiema technikami. Kiedy użyjemy emulsji (zwykle średnio tłusta emulsja jajko olej woda) malujemy jak temperą - schnie wtedy z pięknie matową powierzchnią tempery. Kiedy używamy oleju jako medium (albo y% oleju: tf> terpentyny, lub % oleju: % Damara: %terpentyny, nigdy samej terpentyny] obraz schnie wolniej z bogatym połyskiem na powierzchni, którą następnie można werniksować – w takim przypadku obraz bardzo przypomina olej. Putrido współgra doskonale z innymi formami tempery powyżej lub jako niezależny materiał. Obraz można rozpocząć od dużych pociągnięć cienkiej średnio tłustej tempery, bardzo transparentnej lub nieprzeźroczystej (z bielą w kolorach) a następnie gdy jest jeszcze mokry wmalować grubą pastozę Putrido i dalej pracować na płótnie malując jednocześnie grubo i cienko.


PUTRIDO 33
Cały obraz również można wykonać w Putrido, rozpoczynając cienkimi warstwami pogrubiając aż do pełnej pastozy. Putrido daje prawie idealny podkład nieabsorbujący, szczególnie do tworzenia grubszych fragmentów podlegających później glazurowaniu do ostatecznego wykończenia powierzchni za pomocą Emulsji MAROGER OIL


Kolory Putrido mogą szybko blaknąć szczególnie w ciepłym klimacie. Kilka kropel oleju goździkowego (patrz powyżej, wcieranie kolorów tempera) pomoże je zachować. We wczesnych fazach rozkładu Putrido można wciąż używać do pracy, lecz kiedy dojdzie do pełnego rozkładu bezpieczniej jest korzystać ze świeżej porcji Putrido. Przygotowanie Putrido opisano w starym manuskrypcie znalezionym w Wenecji i można przypuszczać, iż był on szeroko stosowany przez weneckich malarzy w okresie wielkiego malarstwa weneckiego.

PRZYGOTOWANIE:

Weź dowolną ilość suchego pigmentu który chcesz przygotować. Podziel tę ilość na dwie równie części. Zmieszaj pierwszą cześć z żółtkiem do momentu uzyskania dość sztywnej pasty. Zmieszaj pozostałą część z wybielonym olejem lnianym do uzyskania konsystencji typowej farby z tuby.(aby zaoszczędzić czas można wykorzystać zwykłe kolory z tuby lecz by mieć pewność co do składników zawsze należy preparować własne zaprawy) Ta część która jest zmieszana z olejem może być nieco większa od tej zmieszanej z żółtkiem. Następnie zarób obie części najlepiej na marmurowej płycie. Zauważysz, iż natychmiast po połączeniu obu części mieszanina zamieni się w bardzo sztywną, trudną w urabianiu pastę. Można taką pastę zmiękczyć dodając albo wody albo oleju lnianego. Jeżeli chcesz użyć Putrido w jego uboższej formie - dodaj albo wody albo emulsji (emulsja średnio tłusta), lecz jeżeli chcesz malować jak w oleju wykorzystując olej jako medium - rozcieńczaj olejem. Wody, emulsji lub oleju dolewaj powoli, kilka kropel za każdym razem aż do uzyskania pasty o konsystencji delikatnego kremu, który łatwo urobić na marmurowej płycie.

Uwaga 1: Zauważysz że podczas przygotowywania koloru białego użycie żółtka spowoduje żółknięcie koloru. Dlatego dobrze jest używać żółtka o jak najmniejszej intensywności żółci (najbardziej białe). W tej kwestii żółtka bardzo różnią się od siebie. Według Doernera, takie działanie żółtka nie jest niebezpieczne ponieważ żółtko ma tendencje do blaknięcia z czasem.

Uwaga 2: Z tego samego powodu należy używać wybielanego oleju lnianego do przygotowywania Putrido. W tekście, o ile nie zaznaczono inaczej, pojęcie oleju lnianego oznacza bielony olej lniany (patrz uwaga olej lniany str. 53).

Uwaga 3: Kompletną paletę kolorów można przygotować w formie Tempera Putrido lub Olej Putrido.

Uwaga 4: Biel przygotowana jako Olej Putrido współgra doskonale ze zwyczajnymi kolorami z tuby dla reszty palety przy użyciu oleju jako medium. Biel Putrido będzie odrobinę bardziej sztywna od zwykłej bieli z tuby i szybciej oraz prościej da efekt pastozy. Taka kombinacja schnie szybciej i bardziej trwale niż zwykła farba.

* Putrido, [wymawiamy "poo-tree-do,"] to włoska nazwa oznaczająca zgniły i wywodzi się z tendencji tej formy tempery do gnicia i wydawania bardzo nieprzyjemnego zapachu.


Wróć do „tajniki malarstwa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość